Jeruzalem

27 februari 2017 - Ofakim, Israël

WAUW, wat een stad...
Gisteren en vandaag was ik in Jeruzalem. Wat een indrukken, wat een ervaringen!
Zondag om 6:30 zijn we met de bus richting Jeruzalem gegaan. Om  9:45 zouden we daar aankomen. Door de file op de grote weg en de drukte in de stad zelf waren we er om 10:15. Dit was voor mij verder geen probleem want ik had alle tijd. Mijn mede-reizigers hadden een meeting van mars van leven dus daar nam ik afscheid van in de tram.
Na wat gepuzzel met welke halte ik uit moest stappen begon mijn avontuur in Jeruzalem bij de Damascus gate, via deze boog in de muur van de stad kwam ik binnen in de oude stad van Jeruzalem.
Hier is een markt die helemaal in de tunnels naar de klaagmuur doorloopt. Aan weerszijden van alle nauwe straatjes worden er spullen verkocht. Van kruiden tot snoep, van kruisjes tot aan kippa's en van Boerka's tot verzorgingsspullen. Alles wat je maar kan bedenken Kun je daar krijgen. Alleen dit was al een hele beleving opzich. Alle geuren en de verschillende mensen die hun markthandel aanprezen.
Door alle nauwe straatjes en gangetjes kwam ik uit op het plein van de klaagmuur met links het mannendeel en rechts het vrouwendeel.
Ik liep naar de muur toe en zag alle papiertjes uit de muur steken. Allemaal klachten/gebeden die ze bij de muur laten en op die manier geloven de mensen dat hun gebeden worden verhoord. Ik wist dit natuurlijk allemaal wel van horen en zeggen maar om het zelf te beleven en met eigen ogen te zien is toch wel heel bijzonder. De muren en de straat stralen gewoon de sfeer van deze bijzondere stad uit. Het is niet te beschrijven maar je 'voelt' het echt. Je moet er gewoon een keer geweest zijn.
Na deze ervaring ben ik naar boven gaan lopen. Ik wilde naar het dak om van daaraf een uitzicht te krijgen op de hele oude stad en de olijfberg. Het was een hele klim op al de scheve en nauwe trappetjes maar: Wauw, wat was dat de moeite waard. Ik heb er een foto van gemaakt maar op de foto kun je niet goed zien wat ik heb gezien. Ik heb een half uur daar gestaan en om me heen gekeken. Elke keer zag ik wat nieuws. Het was een ongelofelijk mooi uitzicht.
Daarna ben ik naar het christelijke kwart van Jeruzalem gegaan.  (Jeruzalem is opgedeeld in 4 kwarten: het Armeense kwart, het moslim kwart, het joodse kwart en het Christelijke kwart.) het was al 13:00 uur dus Ik wilde graag wat eten en naar het graf van Jezus. Daar aangekomen heb ik een lekker broodje falafel En een bord patat gegeten. Ik had al 3 weken geen junkfood gehad dus was er echt even aan toe!
Bij het graf van Jezus stond een rij van 2 uur dus bedacht ik me dat ik die een andere keer nog wel kon bekijken (als ik daar straks ben met mijn vriend of met mijn moeder)
Ik heb de stap weer opgenomen naar de Damascus Gate om met de tram mijn mede-reizigers op te zoeken in het hostel waar we zouden overnachten. Rond 14:30 sloot ik me bij hun aan en we hebben de hele middag gewinkeld in de Jaffa-street. Tussendoor een 'lekker bekkien' gedaan (ik bestelde een caramel latte, niet wetende dat ik dan een halve liter koffie zou krijgen) van al het winkelen kregen we best wel trek. We zijn naar onze kamer gegaan om al onze spullen neer te leggen en ons even op te frissen. Vanuit daar waren we van plan om naar een restaurant te gaan om wat te eten. Dit is een mega-gezellig eettentje geworden waar je buiten kon zitten en waar we de buik goed vol hebben gegeten. Het was 20:30 en We merkten alle 3 dat we nu toch wel erg moe waren en dat we graag naar bed wilden. Dus dat zijn we ook gaan doen want de volgende dag stond er ook weer een vol programma op ons te wachten.
Vandaag zou een bijzondere dag worden. De andere vrijwilligers kwamen ook naar Israel voor een officieel ALEH-uitje. de wekker stond op 8 uur. Dit voelde als uitslapen want normaal staat hij op 6 uur! Ik was veel vroeger wakker dus kon lekker rustig opstarten. Hier in Israel is het gewoon dat je je water moet opwarmen voordat je in de douche gaat. Je moet dan een soort kookwekker op 20 minuten zetten, 20 minuten wachten en dan is het water warm genoeg om 10 minuten warm te kunnen douchen. Heel bijzonder.
Om 9:00 uur gingen we aan het ontbijt. Wat hier bijzonder aan was, was dat we ons eigen bord en kopje af moesten wassen na gebruik.
Om 9:45 uur vertrokken we uit het hostel om ons weer aan te sluiten bij de rest van de vrijwilligers. Het programma begon bij Het Tempel-instituut. Hier staat eigenlijk alles al klaar voor de bouw van de derde Tempel. Ik mocht binnen geen foto's maken. Daar baal ik echt van want alles was zo mooi en indrukwekkend. Het was zo interessant om over alle gebruiken en voorwerpen van de Tempel uitleg te krijgen. Als je ooit naar Jeruzalem gaat is dit instituut echt de moeite waard om een kijkje te nemen.
Hierna zijn we naar de 'Sjuk' gegaan. Dit is een Arabische markt met allemaal etenswaren. Overal waar we kwamen mochten we wat proeven en Shraga(salesmanager van ALEH, regelt ook alle uitjes) heeft veel vertelt over de gewoontes en lekkernijen van Deze markt. Iets typisch Israëlisch was het niet omdat in de Sjuk allerlei culturen samenkomen en er dus van alles wat was. (Marrokaans, Arabisch, Armeens, Engels, Nederlands, Duits, Amerikaans en ga zo maar door.) misschien niet Israëlisch maar wel superlekker! Dit was gelijk onze lunch. Maar goed ook want we hadden onze buik allemaal goed vol!
Het was nu een uur of 14:30 en het programma was erg uitgelopen. In het kantoor van ALEH hebben we nog snel een bespreking gedaan van onze ervaringen als vrijwilliger. Hierna ben ik samen met Shraga en een andere vrijwilliger naar ALEH Jeruzalem gegaan om hier een snelle rondleiding te krijgen. Ook een heel mooi pand maar daar een andere keer meer over.
Door naar het officiële gedeelte van die dag. In het Crown Plaza hotel van Jeruzalem was er een receptie en conferentie georganiseerd voor alle vrijwilligers in Israël. We verwachtten er best veel van en waren er daarom ook erg enthousiast over. Het begon ook erg veelbelovend. Er was een man met een beperking die in een rolstoel zat en 2 liederen voor ons heeft gezongen en bandje waar mensen met een beperking in speelden. Waarvan de zangeres een prachtige stem had. Het leek een hele leuke middag/avond te worden. Maar niets was minder waar. Na 3 uur naar verschillende sprekers te hebben geluisterd was het klaar. Snel naar de bus richting Beer Sheva want anders was er geen aansluiting meer naar Maslul toe.
Ik zit nu in de bus terug naar huis en voel hoe moe mijn benen zijn. Nu ik dit allemaal zelf aan het teruglezen ben is dit eigenlijk ook helemaal niet raar!
Mijn enige gedachte is nog steeds:

WAUW, Wat een stad...

1. Vroukje Anja:
    27 februari 2017
    Tja, als ik het zo allemaal lees kan ik je WAUW begrijpen
  2. Bes:
    27 februari 2017
    Bes wat een verhaal ik was weer even terug op vakantie.
  3. Janneke:
    28 februari 2017
    Mooi stukje zou er ook wel eens een keer heen willen
  4. Anneke Loosman:
    28 februari 2017
    WoW.....Ik ben best een beetje jaloers op je ☺️☺️
  5. Jannet van wesel:
    7 maart 2017
    Mij kan het niet snel genoeg 21 april worden zodat ik ook van Jeruzalem kan proeven van wat jij nu ziet...