Poeriem

12 maart 2017 - Maslul, Israël

Hier in Israel wordt de hele week al volop Poeriem gevierd maar wat houdt dat nou eigenlijk in?

Met Poeriem wordt de Megila (boekrol) van Esther gevierd. Voor deze gelegenheid heb in het boek Esther uitgebreid gelezen en bestudeert maar wat is deze vrouw dapper en gehoorzaam aan Mordachai maar vooral aan God! ! Wij kunnen allemaal veel van haar leren, Van haar moed en haar wilskracht om haar (Gods)volk te redden van de ondergang.                                                                                               Vandaag wordt de megila voorgelezen en elke keer als de naam: 'Haman' voorbij komt roept iedereen 'Boeehhh' en maken ze afkeurende geluiden. Wanneer de naam: ''Mordachai' voorbij komt begint iedereen te juichen en te klappen!

Hier wordt het gevierd als een soort carnaval! Iedereen is verkleed en er worden verschillende feesten gevierd. Wij zijn dinsdag begonnen met een personeelsfeest. Iedereen moest verkleed komen dus ik ook. Snel in Ofakim een winkeltje in gevlogen om last minute nog wat te kopen terwijl de rest allemaal zo creatief was om zelf wat te maken. Ik heb dat talent niet gekregen dus ik moest het doen met een gestippeld rood met zwart rokje en een hoofdband met 2 gestippelde ballen. Wat stippen op mijn wangen en knalrode lippen. Iedereen kon zo gelukkig zien dat ik een lieveheersbeestje was. Het personeelsfeest was echt geweldig! Heerlijk gegeten, de bat charoets die een eigengemaakt nummer zongen, top muziek en lekker de hele avond gedanst. Moe maar voldaan rond een uur of 12 op bed gegaan.

De volgende ochtend ging om 6 uur de wekker weer. Vandaag was de dag dat we Poeriem gingen vieren met al de cliënten! Ook dit was een groot feest. Ten eerste wil ik even wat zeggen over alle outfits en de aankleding van deze dag. De bat charoets zijn hier 2 maanden mee bezig geweest. Alles maar dan ook echt alles was zelfgemaakt. Ze zijn elke dag na hun dienst (of ervoor) gaan zitten en gingen dan pas om 10 uur naar huis om de volgende dag om 7 uur weer aanwezig te zijn om weer een dienst te draaien. Echt petje af voor deze top dames (en 2 heren) achteraf sprak ik ze en ze zeiden wel dat ze het echt de moeite waard vonden want het was een GE-WEL-DIG! Feest. En dat was het zeker! Suikerspinnen, slush, ijsjes, poeriemcadeautjes, lekker drinken, alles versierd, muziek en weer veel gedanst.                                           ( van dit feest staan er nog niet heel veel foto's op. Die moeten nog even gecontroleerd worden welke ik wel en niet online mag zetten dus die hebben jullie nog tegoed!)

Al met al was dit dus een super geslaagde week!

1. Grietje Loosman:
    12 maart 2017
    Poeh heel wat meer werk as op het Trefpunt . Maar wel genoten van dit feest lees ik uit je verhaal. Nou geniet nog ff en we zien weer uit naar je volgende verslag. Groet Grietje
  2. Elly baarssen:
    12 maart 2017
    Je ziet er echt gaaf uit als een LIEVE heersbeestje. Of zoals wij het zeggen keukediefien.
  3. Eline:
    13 maart 2017
    Wat ziet dat er super leuk uit!! Jammer dat ik niet een weekje eerder ben gekomen :D
  4. Jolien:
    14 maart 2017
    Hee Mariëtte, echt indrukwekkend om te lezen wat je allemaal doet en meemaakt.