Mijn eerste werkdag

8 februari 2017 - Ofakim, Israël

Mijn wekker ging vroeg vanmorgen. 6 uur al. Toen ik nog op Urk stage liep hoefde ik er pas om 8:45 af dus het is even wennen.

Om 6:55 liepen we naar het busje toe die ons bracht naar ALEH Negev. Daar aangekomen liepen we gelijk door naar onze werkplek. Iedereen heeft een apart huis dus we werken niet samen.

Toen ik binnen kwam in Bait Tesha wist ik niet goed wat ik moest doen. Veel van de verzorgers spreken alleen Hebreeuws dus we begrepen elkaar niet goed. Gelukkig kom je met handen en benen erg ver en ondertussen was er een meisje binnen gekomen die goed Engels sprak en mij wegwijs kon maken.

We moesten wachten totdat iedereen gedouched was dus stonden er wat puzzels en wat speeltjes om mee te spelen. Samen met 1 cliënt maakte ik een puzzel.

Elke cliënt werd apart opgehaald om te douchen en ondertussen deden wij de sokken en de schoenen aan van de cliënten die al gedouched waren. 1 cliënt in het bijzonder begon mij te knuffelen en hij zei: I Love You! Ik vond het zo bijzonder dat ondanks onze taalbarriére we elkaar toch een beetje konden verstaan

rond 8:30 was iedereen gedouched en gingen de cliënten aan het ontbijt. Ik moest 1 cliënt helpen met eten. Hij at gemalen eten.

Om 9:30 liepen we met het hele huis naar de Tazoeka (dagbesteding) wat ik in Israel zo bijzonder vind is dat de begeleiders de hele dag bij de cliënten blijven. Dus ze zijn aanwezig in het huis waar de cliënten wonen maar gaan ook mee naar de dagbesteding.

Ik mocht meehelpen op de creatieve afdeling. Er was net een bestelling binnen gekomen van 100 hangers dus daar zijn we mee aan de slag gegaan.

(Deze hangers worden gemaakt van allemaal hele kleine versnipperde papiertjes. Deze papiertjes worden weer gemengd met water zodat het een soort klei-achtige substantie wordt. Hier maakten we figuurtjes van.)

Om 11:30 had ik pauze. Ik mocht in de cafetaria mijn lunch ophalen. Deze was voor mij gratis omdat ik vrijwilliger ben. Op de foto ziet het er niet erg smakelijk uit maar het was verrukkelijk! (Gepocheerd ei met groenten en tomatensaus)

12:00 liep ik weer terug naar de Tazoeka. Samen met de cliënten nog even wat hangers gemaakt en om 12:45 brachten we de cliënten weer terug naar huis.

13:00 dekten we de tafel en hielp ik de cliënten met eten. Ik mocht eeer dezelfde cliënt helpen met eten. Dit ging nu al weer makkelijker als vanmorgen.

Om 13:45 werd ik opgehaald door een andere vrijwilliger omdat we boodschappen moesten doen. We worden dan gebracht door een werknemer van ALEH Negev. We mogen zelf boodschappen doen. Hier is een budget voor en na de tijd haalt hij ons weer op en zet ons af bij ons huis.

Toen ik thuis kwam heb ik gelijk een lekkere knipper gedaan. Ik was echt helemaal kapot!

Wat een dag vandaag. Zoveel indrukken en zoveel verschillende mensen ontmoet. Het voelt echt als een eer om voor deze cliënten te morgen zorgen.

1. Vera wierenga:
    toppertje
  2. Peter-Paul פיטר-פאול:
    Super verhaal, zo heb ik in 2014 mijn eerste dag in huis 9 ook ervaren
  3. Frans de Boer:
    8 februari 2017
    Gaaf! Vorig jaar ben ik bij Aleh in Jeruzalem geweest, mooie ervaring!
  4. Eline:
    28 februari 2017
    Super leuk om te lezen! Nu weet ik een beetje wat ik straks kan verwachten op mijn eerste werkdag :)